reisverslag 2 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Rachel Rachel - WaarBenJij.nu reisverslag 2 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Rachel Rachel - WaarBenJij.nu

reisverslag 2

Blijf op de hoogte en volg Rachel

16 Februari 2015 | Ghana, Accra

Daar ben ik weer. Wat een leven hier, ik geniet nog steeds van iedere dag. Van alle indrukken die ik op doe. De cultuur begint me te wennen. Voel me steeds minder een buitenlander ondanks ik bijna geen blanken gezien heb hier. Het is hier alles behalve toeristisch. We hebben al wel leuke contacten met een aantal Ghanese, dat is echt gezellig. Ik kan het hand gebaar wat ze hier doen bij een ontmoeting inmiddels maken en mijn nieuwe Ghanese naam is: Adowja of zo iets. Mensen krijgt hier de naam naar de dag dat ze geboren zijn in de week. We zijn inmiddels ook begonnen als fysiotherapeut in het ziekenhuis. Wij als Nederlanders mogen echt van geluk spreken dit we in Nederland leven en zulke goede een mooie ziekenhuizen hebben. Geen een ziekenhuis bed ziet er het zelfde uit. Alles is oud en vies. In mijn ogen niet echt mens waardig, maar het ergste vind ik dan nog wel dat er alleen mensen komen die een soort van verzekering kunnen betalen. Als je hier geen geld heb kan je ook niet geholpen worden en ben je gewoon aan je lot over gelaten. Echt zo raar om dat te beseffen. Zo ook voor de mensen die naar de fysiotherapie komen. De armoede is hier zo groot er leven zoveel mensen in een krot. Kunnen niet schrijven of lezen. Dus per slot van rekening zijn er in verhouding weinig patiënten voor hulp. Ik vind dat erg frustrerend. Je wilt zoveel, maar ik kan zo weinig doen. In het ziekenhuis is de hoofdfysiotherapeut en zijn assistent erg onder de indruk van onze manier van handelen en aanpak met patiënten, want we mogen bijna alles zelfstandig doen. Denk dat ze het ook wel makkelijk vinden zo haha. Ze zitten (liggen half op de stoel) er bij en kijken er naar. En veel dingen die ze doen zijn erg achterhaald of veroudert. Maar ja daar zeg ik niks van haha. Bij ons in de buurt heb je een super mooi strand maranatha genoemd. Waar je met een houten bootje naartoe kan varen. Echt een plek waar je kan genieten en relaxen. In het weekend is er is kampvuur en gezellige muziek. Het is echt genieten daar. Maar de chief van dat stuk grond heeft het verkocht aan een rijke man uit Italië en gaat en een mega resort bouwen. Het is zo zonden voor de mensen die daar wonen die worden allemaal verjaagt. Ze hebben al niks de meeste kunnen niet lezen en schijven dus hebben geen toekomt. Als ik daar zo rond loop dan heb ik echt het gevoel, wat hier is moet gewoon behouden blijven en niet verwesteren of langzaam opgebouwd worden. In het bootje terug naar huis zaten er veel schoolkinderen bij ons in de boot. We waren al bijna weg gevaren komt iemand vanaf het strand naar ons toe om zwemvesten aan te geven dat was verplicht. Omdat de politie aan het controleren was. Er kwamen 3 zwemvesten voor ons en de kinderen kregen er geen. Wij kunnen zwemmen en de kinderen niet. zo krom haha. Het fruit is hier zo lekker. We liepen langs een kraampje waar je gesneden sinaasappels kan kopen. Zo’n lief oud vrouwtje zat daar tussen de sinaasappels, Ze vertelde dat haar mes om de sinaasappels te snijden met de trotro mee is gegaan naar de markt in een andere plaats om te laten slijpen en dat was haar enige mes dus kon ze de hele middag niet verkopen. De andere dag zijn we terug gegaan om bij haar te kopen. Zij ook weer gelukkig. Zaterdag was het Valentijnsdag en heb ik jaco moeten missen  hier wordt die dag gezien als een nationale feestdag. We zijn de stad in gegaan om te feesten. We waren de laatste die naar huis gingen dus denk dat het wel gezellig was haha. Er wordt alleen van die Afrikaanse muziek gedraaid en die mannen hier dansen een beetje als van die oer mensen ofzo wel grappig om te zien. Tot de volgende keer doei.

  • 16 Februari 2015 - 22:38

    Marianne Akkermans:

    Mooi verslag weer Rachel!

  • 16 Februari 2015 - 23:19

    Diana Hack:

    Hoi Rachel. Ik heb net je prachtige verslag voor zitten lezen hier in Oostenrijk. Ze doen je allemaal heel veel groetjes, Albert, Fried, Tonnie, Anouk, Stephan, Teun, Roos en wij pa en ma. Liefs en tot hoors.. We missen onze ski lerares!!

  • 18 Februari 2015 - 09:42

    Marie-rose:

    Hoi Hoi Rachel,

    Ik zie het je hebt de Afrika-micobe te pakken. Het is zo'n prachtig continent, maat met gigantische extremen. En je wil zo veel doen om te helpen, maar bent gewoon beperkt, ook dat komt zo bekend voor.
    Geniet en probeer zoveel mogelijk rond te trekken en te zien, dit is echt een unieke ervaring voor jullie.
    Lieve groeten

    Marie-Rose

    PS: Het weer is hier in verhouding ook niet slecht en ik ga zondags morgens rijden met Nemo en Femke met Jet. Hopelijk kan Martine snel inpikken want ik weet niet wei van beiden, zij of Enze, er het meest aan toezijn. Donderdag gaan we weer naar Zaamslag voor het Carousel.

    M-R

  • 18 Februari 2015 - 13:25

    Mariëlle:

    He Rachel,

    Wat leuk om te lezen dat je zo aan het genieten bent van alles.
    Grappig dat ze je ook een Ghanese naam hebben gegeven;)!
    Een strandje in de buurt is ook wel relaxed! Alleen jammer inderdaad dat er dan weer een resort moet komen..!

    Ben weer benieuwd naar je volgend verhaal!

    Liefs,
    Mariëlle

  • 19 Februari 2015 - 19:40

    Martine:

    Hoi Rachel
    Wat een ervaringen ,geniet met je mee van je verhalen .wat een andere wereld dat beseffen we niet altijd
    wat leven we dan in een luxe .
    Sterkte meid en tot gauw
    martine

  • 27 April 2015 - 12:22

    Joelle:

    mijnschoonmoeder woont in Accra Nima en ze heeft ernstige problemen met haar rug. wij sturen geld naar haar voor een 'machine', want ze is op een plek waar blanke en zwarte mensen werken, heeft eerst Afrikaanse medicatie gehad die het alleen maar erger maakten en moet nu dus in een scan neem ik aan. nu ik lees over de ziekenhuizen en gezondheidszorg in Accra schrik ik. Wat zou jij ons adviseren?
    joelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Mijn eerste reis

Hallo allemaal, mijn eerste verslag van de reis. Graag wil ik wat indrukken die ik hier mee maak proberen te delen met jullie. De vliegreis was goed verlopen. Na de tussenlanding in Londen in het vliegtuig naar Accra begon ik het gevoel te krijgen dat ik richting een andere wereld deel ga. Voor, achter en naast mij waren allemaal Ghanese. De enige blanken was Wilmiek naast mij. In de hoofdstad hebben we een nacht in een hostel geslapen, omdat we ‘s avonds geland waren en het te gevaarlijk is om ‘s nachts te reizen. Het huis waar we wonen is een fijn huis. we hebben een waterput dus kunnen gewoon douche. Gelukkig met koud water want het is hier super warm. Je plakt de hele dag. Wij lopen hier met lange broeken/ rokken omdat dat hier een gewoonte is. Mannen lopen nooit met een blote buik over staat. Dat kan hier echt niet. We hebben ook wat huisdieren. Maar ik denk dat de baby poesjes hier niet lang te leven hebben want die gaan hier gewoon de pan in bij pursy, onze huisbaas. Een hele vriendelijk jonge, het huis is van zijn familie en hij past erop. Hij beschouwd ons als zussen en wilt graag voorkomen dat er iets gebeurt met ons hij help ons met alles. We hebben vaak geen stroom omdat er in Ghana een stroom tekort is. Er is iets mis met een stuwmeer dat stroom opwekt. De oplossing hier is dat iedere plaats om de buurt stroom krijgt. Het is hier om 7 uur s ’avonds al aarde donker. Gisteren avond zijn we wat gaan drinken maar je ziet hier echt niemand lopen op straat :p Terug naar huis kan je dan ook maar beter een motor taxie aanhouden waar je met 3 of 4 mensen op stap. Gisteren ochtend hebben we hebben een bezoek gebracht aan het ziekenhuis. De voorkant van het gebouw ziet er goed uit. Zodra je binnen stap zitten er rijen mensen te wachten om geholpen te worden. In de gang kom je gewoon een vat tegen met een kraantje eraan om handen te wassen, maar het ziet eruit of het al een tijden niet gebruikt is. We hebben de directeur een hele vriendelijke man, de hoofdzuster in een lekker rommelig kantoor en de fysiotherapeut Paul gesproken. Een ding hadden ze allemaal gemeen ze heten ons allemaal van harte welkom (gelukkig). Als ik de fysiotherapie kamer moet beschrijven, ga je denk ik 50 jaar terug de tijd in, maar met dan wel 1 hometrainer er in. Donderdag is onze eerste werkdag. Ik ben benieuwd. We zijn daarna naar de markt in Kasseh gegaan om witte stof te kopen om op maat gemaakte pakken laten maken bij een naaister bij ons in de straat. Om in het ziekenhuis mee te gaan werken. Op de markt is het een grote chaos net als in de film het was een hele grote markt met alleen maar lokale spullen. Veel eten de meest rare dingen. De geur was soms niet om te harden haha . De enige blanken die er rond liepen waren wij. Zo veel mensen het ziet er uit net zoals in de film alles wordt met oude kruiwagens en boven het hoofd mee genomen. We hebben even zitten eten in een iets luxer tentje waarbij geen een tafel of stoel nog mooi heel was. De kippen lopen gewoon rond je heen. Zolang ik er nog niet ziek van wordt, vind ik het best. Het ziekenhuis waar wij gaan werken is een half uur rijden met een trotro. Het is een oud busje zonder gordel waar 14 personen in moeten maar eigenlijk niet in passen. Ik heb ook nog geen trotro gezien waar nog geen scheur in de voorruit zit. Niet alleen mensen stappen in. Er gaan veel goederen op het dak of in de trotro. Kippen gaan gewoon op schoot en scheuren maar. De weg er naar toe is slecht, allemaal gaten in het wegdek dus je wordt van links naar recht geschut tegen elkaar aan haha. Je kan ook beter niet teveel mee kijken met de chauffeur want ze halen in, op de meest onmogelijke momenten. Terug naar huis hadden we een auto taxie waarbij de laatste passagier in de kofferbak zat. We werden aangehouden door de politie want dat mocht natuurlijk niet maar toevallig moest hij ook ergens naartoe in onze richting en de politieagent vond ons ook wel interessant denk ik dus stapte hij ook maar in. met 2 man op de bijrijders stoel. Ik moest er wel om lachen dit soort dingen maak je echt nooit mee in Nederland. Kinderen roepen allemaal blafeloows naar ons dat betekend blanken. Iedere plaats heeft zijn eigen taal buiten het Engels om. We kennen al een aantal woorden. Tot ziens op mijn volgende verslag.

Recente Reisverslagen:

15 April 2015

A long time ago..

19 Maart 2015

De tijd vliegt

25 Februari 2015

reisverslag 3

16 Februari 2015

reisverslag 2

11 Februari 2015

Eerste reisverslag
Rachel

Mijn Ghana avontuur

Actief sinds 11 Feb. 2015
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 12450

Voorgaande reizen:

08 Februari 2015 - 02 Juni 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: